Razvoj informacionih tehnologija omogućava nam da efikasnije obavljamo poslove, pa i da komuniciramo sa organima kada je potrebno da ostvarimo neko pravo ili pribavimo neku informaciju koja se odnosi na rad tog organa.

Propis koji uređuje, između ostalog, način na koji ostvarujemo komunikaciju sa organima državne uprave, sa opštinskim i gradskim upravama i drugim organima (opštenje organa i stranaka) je Zakon o opštem upravnom postupku, koji određuje da sa organima možemo komunicirati u usmenom i pisanom obliku, kao i da opštenje u pisanom obliku obuhvata komunikaciju elektronskim putem i u papirnom obliku.

Elektronskim putem možemo organu podnositi elektronska dokumenta (predstavke, zahteve, molbe, žalbe i sl), dok organi nama mogu slati akta (rešenja, obaveštenja), takođe u elektronskom obliku. Da bi se ostvarila elektronska komunikacija sa organima, potrebno je da budu ispunjeni sledeći uslovi:

  • da je organ na svojoj veb prezentaciji objavio obaveštenje o mogućnosti i načinu elektronskog opštenja sa strankama (primer);
  • da smo se sa time prethodno saglasili, ili da je posebnim propisom određeno da se u pojedinim postupcima obavezno elektronski komunicira sa organom, i tada nije potrebna naša prethodna saglasnost (podnošenje poreske prijave u elektronskom obliku za godišnji porez na dohodak građana putem portala ePorezi).

Organ može odrediti različite načine na koje omogućava elektronsku komunikaciju sa strankama, pa tako može pripremiti i objaviti elektronske obrasce za podnošenje elektronskih podnesaka na svojoj veb prezetaciji (npr. veb forme, kada se u prethodno pripremljena polja upisuju podaci neophodni za efikasno i ekonomično vođenje postupka), zatim putem Portala eUprava,  koji je nacionalna i jedinstvena pristupna tačka elektronskoj upravi organa (vidi savet: Portal eUprava) ili drugog elektronskog jedinstvenog upravnog mesta (primer: Elektronsko jedinstveno upravno mesto – Stručni ispiti Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave možete pogledati ovde), odrediti adrese elektronske pošte za davanje obaveštenja i drugim putem.

U situaciji kada nam organ uputi elektronski dokument koji nije čitljiv, imamo pravo da zatražimo da nam organ taj dokument uputi u drugom pogodnom obliku. Isto tako, organ ima pravo da od nas zatraži elektronski dokument u drugom pogodnom obliku, ako dokument koji smo poslali organu nije čitljiv i i tom prilikom nas obaveštava o roku u kojem je potebno da to uradimo. Ako propustimo taj rok, organ će smatrati da mu nismo ni podneli taj dokument.

Do prelaska većine organa na elektronsku upravu, savetujemo da prvo proverimo na veb prezentaciji organa da li je taj organ omogućio elektronsku komunikaciju i da li (i na koji način) pruža usluge elektronske uprave, kako bi naša komunikacija sa organom bila lakša i brža.